Potřebujete poradit s výběrem? 
+420 739 021 759 (po–pá 8:00–16:30)
Propustné střevo je rizikem nemocí

Propustné střevo je rizikem nemocí

05. červen 2021

Trápí vás alergie, snížená imunita, únava, poruchy nálad nebo chronické záněty? Pravděpodobnou příčinou může být syndrom zvýšené propustnosti střev.

Na určení problému se syndromem zvýšené propustnosti střev u nás v klasické medicíně není diagnostická metoda, to však neznamená, že tento problém neexistuje. Existuje, a trápí čím dál tím větší skupinu osob.

V zahraničí s tímto pojmem (anglicky leaky gut) už celá řada lékařů pracuje.

Co to je propustnost střev

Propustnost střev nastává ve chvíli, kdy je narušená střevní stěna natolik, že přes ní malými otvory do těla pronikají bakterie, plísně, toxické látky a nedostatečně strávené jídlo. Tento stav způsobuje záněty v zažívacím traktu i mimo něj. Také způsobuje alergické reakce a celkově snižuje vstřebávání živin, vitamínů a minerálů do těla.

Co způsobuje vznik propustného střeva

Dlouhodobý stres

Mikrobiální nerovnováha

Pasterizované kravské mléko, které je zbavené enzymů

Cukr, ale i nadmíra fruktózy

Nadměrná konzumace kávy, alkoholu

Vysoká konzumace lepku

Vysoké dávky léků, nadužívání antibiotik

Nedostatek vitamínů a minerálů

Různá potravinářská aditiva, emulgátory

Pesticidy, chemické látky, toxiny

Jaké nejčastější choroby souvisí se syndromem zvýšené propustnosti střev?

Nadýmání a trávicí obtíže

Chronické záněty v oblasti močového ústrojí

Chronické gynekologické záněty

Únava a změny nálad

Kožní obtíže

Alergie

Poruchy imunity

Některé autoimunitní choroby

Nedostatek některých vitamínů a minerálů

Co s tím?

První a nejjednodušší krok je úprava stravy. Podle výše napsaného vyřadit z jídelníčku ty složky, které střevo nejvíce dráždí. Prostě přemýšlet nad svým jídlem jako nad životadárnou složkou, která udržuje naše tělo na živu a v chodu. Jak bude naše tělo fungovat pak záleží na její kvalitě.

Zařaďte do svého jídelníčku fermentované potraviny, kombuchu, ořechy, vlákninu či kefír. Tyto všechny přirozeně navozují lepší střevní mikro biom a lepší trávení

Dalším krokem je pravidelné uvolňování stresových reakcí sportem a meditací či jinými uvolňovacími technikami.

V neposlední řadě pak užívat přírodní doplňky a byliny a obnovu střevní mikroflóry, sliznice a stěny.

Důležité je zajistit správnou střevní mikrobiální rovnováhu. S tím nám může pomoci kořen pampelišky, čekanky či puškvorce. Ty všechny obsahují prebiotikum zvané inulín. Prebiotika působí jako výživa pro příznivé střevní bakterie.

Významnými bylinami jsou Rakytník řešetlákový a Čubet benedikt. Rakytník celkově podporuje imunitu a má regenerační vliv na sliznice zažívacího traktu. Benedikt snižuje hnilobné procesy ve střevech, působí proti zánětům a celkově zlepšuje trávení.

V případě syndromu zvýšené propustnosti střev se velmi osvědčil objev českých vědců, a tím je Butyrát sodný jako sůl kyseliny máselné.

Butyrát dokáže obnovit celistvost střevní sliznice a také snížit pronikání obsahu střev do krve. Má tak zásadní vliv na tlumení chronických střevních zánětů.

Věděli jste, že velké množství serotoninu se produkuje v našich střevech? Užívejte si tedy radostný život se zdravými střevy!

Sdílet
Aneta Benediktová

Aneta Benediktová

odborná poradkyně
Zakladatelka a odborná poradkyně společnosti. Více o ní na www.anetabenediktova.cz
Napsat e-mail

Objevte další témata

Potřebujete poradit?