Léto plnými doušky

Léto plnými doušky

23. července 2022

Naše pokožka touží po vodě, má žízeň podobně jako my. Hydrataci tak lze považovat za jednu ze základních potřeb našeho těla. Bez vody pokožka strádá, rychleji stárne, ztrácí svoji hebkost, jemnou strukturu a elasticitu. Mělo by proto být v našem zájmu dodržovat pitný režim a dopřát si potřebnou vláhu a dostatek vody. Zejména v letním období, kdy se více potíme a voda tak z našeho těla ubývá. Lidský organismus bez vody vydrží sotva pár dní a naše pokožka může dávat svými projevy prvotní upozornění, že pitný režim šidíme. Zvláště ženám se při nedostatečném pitném režimu mohou objevovat drobné vrásky okolo očí a úst, pokožka působí napjatě a citlivě. Už bylo řečeno mnoho, jak správně pít. Jestli dva litry nebo tři? Není univerzální recept, stejně jako nejsou stejné potřeby dvou totožných lidí. Důležité je, abychom tělo nedostali do nerovnováhy – dehydratace nebo nadměrného popíjení.

Co je dehydratace

Pokud pociťujete, že máte žízeň, je tento stav již výstrahou, že můžete velmi zatěžovat své vnitřní orgány. Při stavu dehydratace se v těle zahušťují tekutiny a z organismu se hůře odplavují škodlivé látky. V těle chybí vláha, dochází k minimálnímu pocení a tělo se nemůže dostatečně ochlazovat. Tento stav může vyústit do úpalu, kdy je organismus maximálně přehřátý, nejen pobytem na slunci, ale i pobytem v přehřátém prostoru, a kdy může dojít až k poklesu krevního tlaku. Nejvíce by si v letních dnech na dehydrataci měli dávat pozor senioři, nemocní lidé a hlavně malé děti, které nemají ještě vyvinutou termoregulaci a pro samou zábavu mnohdy nemají na pití čas.

Projevy dehydratace

  • bolest a motání hlavy, v některých případech až s pocitem na omdlení
  • suchá ústa a lepící se rty
  • ospalost spojená s únavou
  • slabost, nízký tlak nesoustředění
  • malá produkce moči nebo tmavá moč
  • nevolnost
  • šok a bezvědomí

Pijeme málo, pijeme moc

Celková hmotnost těla je tvořena z neuvěřitelných 60 % vody. Pocit žízně běžně pocítíte při ztrátě tekutin kolem 2 % a je doprovázený suchem v hrdle a v ústech. Je to signál, že už jste zašli daleko a vaše vnitřní orgány mají sníženou schopnost fungování. Voda v organismu pomáhá funkci ledvin odvádět škodlivé látky z těla, jinak je organismus ukládá do tukových tkání a můžete se potom cítit otekle a bez energie. Při sníženém pitném režimu můžete pociťovat také sníženou schopnost soustředění. Pozor si ale dejte i na nadměrné pití. Je trendem nosit při ruce láhev s vodou a neustále popíjet, a to i když necítíte žízeň. V takovém případě vznikající otoky mohou ukazovat na nerovnováhu a zatížení ledvin.

Zdravý selský rozum a vnímání svého těla

Denní příjem tekutin je značně individuální. Obecně se udává že na 10 kg tělesné hmotnosti byste měli vypít 2 až 3 dcl vody. Množství je třeba přizpůsobit.

  1. Pijte přirozeně podle vnějšího prostředí, které vás obklopuje a podle ročního období. Jinak budete pít v horkých letních dnech, kdy máte zvýšený přísun ovoce a zeleniny, které obsahují podíl vody. A jinak v zimě, kdy potřebujete tělo zahřát a sáhnete spíše po polévce a horkém čaji.
  2. Velmi záleží na aktivitě, kterou děláte nebo je přímo vaší profesí. Fyzicky pracující člověk bude mít zvýšenou potřebu pitného režimu oproti tomu kdo sedí u počítače.
  3. Ohled je třeba brát na celkovou konstituci a váhu těla. Jinou potřebu zavodnění bude mít drobná ženská postava a jinou statný muž.
  4. V neposlední řadě je vhodné upravit pitný režim i podle toho, jak se stravujete. Jestliže vaše strava obsahuje minimální množství vlákniny, bude nutné pitný režim navýšit i kvůli prevenci zácpy.

Co pít a co ne?

Nejvíce prospějete tělu pitím 100% čisté pramenité vody, ta mu dodá vláhu a nezanese ho cukry, barvivy, sladidly atd.

Pozor si naopak dejte na tyto nápoje:

  • Kolové nápoje, džusy a limonády – obsahují hodně cukru a vyvolávají falešný pocit žízně, který následně může přetěžovat ledviny. Zároveň jsou dost kalorické.
  • Vymačkané šťávy z ovoce - takové množství ovoce z kterého je fresh juice nesníte na posezení. Může dojít k podráždění trávení. Raději se v létě osvěžte ovocem a zeleninou vcelku jako jsou např. meruňky, citrusy, okurky, melouny
  • Káva a černý čaj – kvůli obsahu kofeinu spíše dehydrují. Volte raději slabý zelený čaj, obilninovou kávu nebo bylinné čaje, které střídejte, a vždy mějte po ruce i sklenku s vodou.
  • Perlivé a sycené vody – mohou vést k překyselování organismu a zatížení ledvin, které ve zvýšené míře vylučují vodu a s ní i důležité minerály. Pokud vám čistá voda nechutná, přidejte si do ní bylinky nebo kousky ovoce.
  • Alkohol – rozšiřuje cévy v těle a v kombinaci s horkem může napáchat neplechu nejen u lidí se zdravotním zatížením.

Pozor na chlazené nápoje

Dáváte-li v parných dnech přednost ledově vychlazeným nápojům, je to velká zátěž pro organismus. Jakoukoliv tekutinu totiž musí organismus ohřát na tělesnou teplotu, aby ji mohl poslat do krevního oběhu a trávicího traktu. Zvláště po ránu, kdy není tělo probuzené, ho sklenice studené vody spíše zpomalí a vyčerpá. Dejte přes den raději přednost nápojům o teplotě lidského těla, ulehčíte tak práci vašemu organismu v horkých dnech.

Sdílet
Petra Gubišová | Serafin byliny

Petra Gubišová

autorka a aromaterapeutka
Petra se zajímá o bylinky a přírodní léčitelství již řadu let, dále se v tomto směru vzdělává a pracovala také jako aromaterapeutka. Nyní obohacuje svými články náš web a sdílí v nich zajímavosti i tipy o bylinkách a péči o sebe.

Objevte další témata

Potřebujete poradit?