Jak na stres přírodní cestou

Jak na stres přírodní cestou

14. března 2022

Stres, slovo skloňované čím dál více ve všech pádech, je součástí našich životů. Dříve zejména stres spojený se zaměstnáním, přáteli a rodinou se postupně přeměnil na stres spojený se zdravím a nyní dokonce na stres spojený s tím nejzákladnějším, s přežitím. Naše tělo je velmi dobře vybavené na zvládání stresových reakcí, ale „čeho je moc, toho je příliš“. Jak v nynějších situacích přespřílišný stres řešit přírodní cestou? 

Funkce serotoninu

Pokud chceme dobře zvládat stresové reakce v našem těle, potřebujeme vědět, jak podpořit to nejzákladnější, tedy tvorbu „hormonu štěstí“, neboli serotoninu. Serotonin působí jako neurotransmiter. Ovlivňuje lidské emoce a náladu, paměť, spánek, bolesti hlavy, ale i bolest obecně. Jeho působení se odráží i v žilním systému, gastrointestinálním traktu, svalovém systému, sexuální aktivitě, chuti k jídlu, únavě, či čilosti, bolestech, i v přirozené imunitě.

Jak podpořit serotonin v našem těle?

Serotonin je produkován v našem mozku, ale jen v malém množství. V daleko větším množství je produkován ve střevech. Serotonin potřebuje pro své účinkování v těle pomocné látky, tzv. prekurzory, které najdeme v celé řadě bylin, jako například v Kudzu Vine, latinsky Pueraria lobata, v divoce rostoucí rostlině vyskytující se v Asii, ale rovněž v severní Americe. Tradiční americké indiánské kmeny věřily, že prášek z této rostliny posiluje dobrou náladu, sebevědomí, efekt uspokojení, překonání fobií a zvýšení odvahy. Zajímavostí je, že v současné době můžete Kudzu zakoupit i jako přírodní zahušťovadlo do vegetariánských jídel. 

Další zajímavou bylinou pomáhající emočnímu komfortu je Rozchodnice růžová, trvalka s krásnými žlutavými kvítky, kterou najdeme na mnoha českých zahrádkách, ale i v naší přírodě. Rozchodnice byla zařazena do lékařských výzkumů pro své skvělé účinky na naši psychiku. Bylo zjištěno, že velmi dobře napomáhá při stresových reakcích. Vedle podpory emočního komfortu podporuje rozchodnice fyzický výkon a kondici a působí jako antioxidant. 

Zapomenout nemusíme ale také na malý zázrak zvaný „Béčko“. Vitamíny B6 a B12 přispívají k normální funkci imunitního systému a ke snížení míry únavy a vyčerpání, vitamín B6 navíc přispívá k normální psychické činnosti. Vitamíny řady B z našeho těla velmi rychle mizí při vyšším stresu, fyzické zátěži, při konzumaci rafinovaného cukru a alkoholu a také vlivem kouření. V těchto případech je doporučováno vitamíny řady B do organismu dodávat nejenom stravou, ale i kvalitními potravinovými doplňky. 

Při zvýšeném stresu je dobré nezapomínat také na Hořčík. Hořčík je minerál, který přispívá k udržení normálního stavu kostí, zubů, svalů i k normální činnosti nervové soustavy, ale také k produkci serotoninu. Hořčík přispívá k normální psychické činnosti, ke snížení míry únavy a vyčerpání a k normální činnosti nervové soustavy. Tento minerál můžeme získávat ze stravy, ale většina lidí jej potřebuje zároveň suplementovat, tedy dodávat ve formě kvalitních potravinových doplňků.

Co dělat více pro boj se stresem?

Důležitý je spánek. Spánek poskytuje tělu příležitost k regeneraci a k přípravě na následující den. Nedostatek spánku naopak narušuje produkci hormonů a může být příčinou snížení množství serotoninu. Většina lidí potřebuje nejméně 7 hodin kvalitního spánku, aby se mohli cítit co nejlépe. Vytvářejte si podmínky pro dobrý noční odpočinek tím, že před spaním omezíte svou aktivitu a hodinu před usnutím ztlumíte světla. Před spaním nesledujte televizi či nečtěte knihu, které ve vás vyvolají emocionální stav, který vám bude bránit usnout a mít klidnou noc. Můžete použít řízenou meditaci či aromaterapii k podpoře příjemného usnutí a spánku. K podpoře kvality spánku významně pomáhají i byliny jako je Kozlík lékařský, Chmel otáčivý či Meduňka lékařská.

Nezapomínejme na pohyb. Pravidelné cvičení je jedním z nejsnadnějších způsobů, jak přirozeně podpořit tvorbu neurotransmiterů. Dokonce i lehké cvičení v podobě jógy nebo každodenní procházky bývá velmi účinné. Mnozí by se měli ujistit, že to s cvičením nepřehání, aby tak zabránili vyčerpávání složek, které provází naše dobré pocity. Vaším cílem by mělo být kolem 30–60 minut střední tělesné aktivity v průměru 3 – 5x týdně, ve kterých jsou vyváženě zastoupeny techniky stimulující srdce a zvyšující odolnost. Nejpřirozenější způsob pohybu je chůze, v tomto případě rychlá chůze.

Důležitá je také strava. Produkce neurotransmiterů, jako je serotonin, je závislá na stálém příjmu kvalitní výživy. Pravidelná,vyvážená jídla a svačiny poskytují vašemu mozku to, co potřebuje k dobrým pocitům. Dopřávejte svému tělu různorodá čerstvá, kvalitní jídla. Vykliďte ze svého domu co nejvíce průmyslově zpracovaných a rafinovaných potravin. Pokuste se dokaždého jídla začlenit proteiny a tuky, abyste utlumili výkyvy hladin cukru v krvi, což napomáhá i k vyvážené produkci hormonů. Nezapomínejte také na zdravé tuky. Bez adekvátního příjmu tuků je pro tělo nemožné vyprodukovat dostatek serotoninu. Nepodléhejte proto dietám, které se úplně vyhýbají tukům. Místo toho naopak vyhledávejte zdravé tuky, které vám budou přinášet dobré pocity. Mezi zdravé tuky patří zejména Omega 3 mastné kyseliny, oleje z oliv a lněného semene. Dávejte přednost organickým olejům v neprůsvitných nádobách, které jsou označované jako „nerafinované“ nebo „lisované za studena“, protože ty bývají nejkvalitnější.

Vyhřívejte se na sluníčku. Sluneční světlo přirozeným způsobem stimuluje produkci serotoninu a dává tělu signál k zastavení produkce melatoninu, který si tělo tvořilo v noci. Tím, že si dopřejete dostatek přirozeného světla, podpoříte svou dobrou náladu a tvorbu životní energie.

Sdílet
Aneta Benediktová | Serafin byliny

Aneta Benediktová

odborná poradkyně
Zakladatelka a odborná poradkyně společnosti. Více o ní na www.anetabenediktova.cz
Napsat e-mail

Objevte další témata

Potřebujete poradit?