Vlasy jsou korunou krásy

Vlasy jsou korunou krásy

14. prosinec 2021

Vlasy jsou korunou krásy každé ženy, ale i muže. Ať už máte dlouhé, krátké, světlé či tmavé, vždy by měly být lesklé, pevné, upravené a hlavně dobře vyživené.

Obchody nám nabízejí různé produkty, které slibují, že z našich vlasů udělají zářivou a hustou hřívu. Jsme schopni za ně utratit nemalé peníze, aniž bychom si uvědomili, co opravdu naše vlasy potřebují a jaké jsou nejčastější příčiny jejich padání a ztráty kvality.

Na kvalitě a množství vlasů se podílí věk a genetické dispozice (zejména u mužů) – s těmi bohužel nic moc udělat nemůžeme. Zaměřme se tedy na to, co ovlivnit můžeme, a co na naše vlasy působí:

strava – péče – stres

Strava

Vlasový váček, ukrytý ve spodní vrstvě kůže, je jediné živé místo, odkud mohou vlasové buňky získat výživu. Opravdová péče o zdravé a krásné vlasy stojí na pravidelném a dlouhodobě vyváženém poměru aminokyselin, vitamínů a minerálů. Jedním z důležitých faktorů, které ovlivňují stav, zdraví a kondici vlasů i vlasové pokožky, je tudíž strava. Nevyvážená strava vede nejen ke zpomalení růstu vlasů, ale i ke snížení jejich množství a kvality.

Vlasy jsou až z 90 % tvořeny bílkovinou zvanou keratin, jehož základními stavebními kameny jsou aminokyseliny. Zařaďme tedy do našeho jídelníčku dostatečné množství kvalitního masa a ryb.

Ryby, a to zejména mořské, jsou pro naše vlasy důležité i tím, že dodávají kvalitní oleje a omega 3 nenasycené mastné kyseliny. Kvalitní oleje najdeme také v ořechách, které by se měly stát pravidelnou součástí našeho jídelníčku. Ořechy a semínka také obsahují vitamíny řady B a zinek, které jsou pro vlasy klíčové.

Zvýšeným příjmem listové zeleniny zajistíme dostatečné množství vitamínu K a železa a dostatečným příjmem ovoce také vitamín C. Všechny tyto látky jsou důležité pro správný růst vlasů.

Také dostatečný pitný režim je základem zdravého těla a tedy i zdravých vlasů.

Co vlasům zásadně škodí je pravidelná konzumace potravin z fast foodu, vysoký poměr bílého cukru, soli a bílé mouky ve stravě a také pravidelné kouření.

Kouření a špatná strava způsobuje celkové překyselení organismu, a tím i špatnou kvalitu vlasů, kůže, nehtů a kloubů. 

Péče

Vlasy nepřesušujte. Každodenní fénování, žehlení, kulmování vlasy silně oslabují. Nechte alespoň občas svou hřívu uschnout jen tak na vzduchu nebo je nechte nejdříve proschnout a pak dotvarujte fénem s nepříliš horkým vzduchem.

Po mytí používejte na mokré vlasy vždy hřeben, který má zuby daleko od sebe, ne kartáč. Ten vlasy poláme a poničí.

Zkuste najít správný šampon na vaše vlasy.  Prohlédněte si jejich složení – kofein snižuje vypadávání vlasů, kyselina hyaluronová zajistí jejich hydrataci a vyhlazení, panthenol je dobrý na regeneraci. Růst nových vlasů podpoří bílkovina – keratin.

Oplachování s odvarem z kopřivy dvoudomé, z lopuchu většího nebo z heřmánku pravého určitě vlasům prospěje. Zábal z kokosového oleje nebo arganového oleje jim dodá sílu a lesk.

 

Tip na domácí vlasové tonikum

Namícháme bylinnou směs ze sušených bylin: 

1 polévková lžíce natě kopřivy

2 polévkové lžíce kořene lopuchu1 polévková lžíce listu břízy

1 polévková lžíce natě šalvěje

Směs bylinek dáme do skleněné láhve a zalijeme 40–50% alkoholem tak, aby bylinná směs byla ponořená. Necháme 14 dní louhovat na tmavém a teplém místě a potom scedíme přes filtrační papír. Do čisté láhve nalijeme vzniklé tonikum a naředíme jej převařenou vodou v poměru 1:1. Takto vzniklé tonikum vmasírujeme do vlasové pokožky vždy po umytí vlasů.

Vlasový zábal vytvoříme tak, že vzniklý výluh z bylin naředíme arganovým olejem v poměru 1:3. Tento zábal používáme 1× týdně na ošetření vysušených a barvených vlasů.


Stres

Mnoho lidí žije svůj život ve zběsilém tempu. Stres považují za běžnou součást života.  Snaží se vyrovnat s každodenními nároky v zaměstnání, manželství, chodu domácnosti, výchově dětí atd.

Tyto nároky bývají stresující už samy o sobě, avšak občas bývají ještě zhoršovány událostmi, způsobujícími těžký stres, jako je například nemoc nebo úmrtí někoho blízkého. Je prokázáno, že dlouhodobý, chronický stres dokáže v našem těle podnítit vznik celé řady onemocnění, a to zejména kardiovaskulárních, poruchy imunity a v neposlední řadě také snížení kvality a vypadávání vlasů.

Obecně existují dva typy ztrát vlasů vyvolávaných stresem: telogenní effluvium (náhlý přechod vlasů do konečné fáze jejich vývoje) a alopecia areata (ohraničená ztráta vlasů).

Telogenní effluvium se objevuje, když náhlý nebo silný stres vyvolá zvětšené vypadávání vlasů, které bývá všeobecně odstartováno nepřerušenými stresovými událostmi nebo chronickým stresem. Také stresem hormonálního systému. Takový stav bývá spíše přechodný a vlasy často začínají znovu růst.

Alopecia areata bývá mnohem ničivější. Silný stres může odstartovat i tento typ ztráty vlasů. V tomto případě bílé krvinky napadají vlasové folikuly a to zastavuje růst vlasů. Vlasy pak vypadávají relativně rychle – obvykle v celých chumáčích nebo na plochách v průběhu několika týdnů po vzniku stresující události.

Co s tím?

Z podstaty věci vyplývá, že pokud nám dává tělo tak silný signál, že je v nepohodě (vypadají nám vlasy), tak je potřeba něco zásadně ve svém životě změnit.

Je třeba naučit se relaxovat a nesnažit „rozdat se pro všechny“ na svůj úkor. Matka příroda má lék na všechny naše lidské neduhy, jen je potřeba jej najít. 

Zvolte si vhodný preparát sami nebo nás kontaktujte. Rádi vám doporučíme byliny a houby právě pro vás.  poradna@serafinbyliny.cz

Zdravé vlasy a bujná kštice to nejsou jen šampony, je to komplexní starost o své tělo, o svůj životní styl. Tak jak žijeme, tak vypadají naše vlasy, nehty i kůže. Buďte krásní a začněte již dnes!


Sdílet
Aneta Benediktová | Serafin byliny

Aneta Benediktová

odborná poradkyně
Zakladatelka a odborná poradkyně společnosti. Více o ní na www.anetabenediktova.cz
Napsat e-mail

Objevte další témata

Potřebujete poradit?